Je na druhém konci opravdu klient? Bankovní identita vám dá již brzy jistotu

Více než 100 milionů návštěv úřadů za rok ušetří v Norsku občanům prokazování totožnosti prostřednictvím bankovní identity. Tuto metodu využívá kolem 900 institucí a 97 % lidí ve věku 20-54 let. K tomu, aby začali řešit online záležitosti se svým lékařem, aby podali online daňové přiznání anebo požádali o různé dávky, jim stačí i jen pouhý otisk prstu.

Představa, že takto budeme moci řešit věci i v Česku, začíná být stále reálnější. A to nejen díky koronavirové krizi, která digitalizaci Česka výrazně urychlila. Výraznou roli může sehrát i využití bankovní identity k plošnému online ověřování totožnosti občanů a k elektronickému podpisu.

I Češi již získávají možnost přihlašovat se k různým elektronickým službám prostřednictvím bankovní identity - tedy stejně jednoduše, jako se hlásí do svého internetového bankovnictví.  Banky Česká spořitelna a ČSOB již od počátku roku postupně umožňují svým klientům využívat bankovní identitu k prokázání totožnosti při vstupu do Portálu občana, který sdružuje online služby poskytované státem. Postupně budou přibývat i další banky. Podle Petra Kuchaře, ředitele odboru hlavního architekta eGovernmentu  Ministerstva vnitra, došlo během prvních tří týdnů od spuštění k ověření se přes bankovní identitu vůči službám státu téměř 47 tisíckrát.

Výhodou ověření se prostřednictvím bankovní identity je, že lidé celou řadu agend se státem či soukromými společnostmi, které dodnes dělali často osobně, budou moci dělat vzdáleně. Vedle toho klienti budou moci využít bankovní identitu jako jednoduchý a bezpečný přihlašovací prostředek, například do klientských zón pojišťoven, aniž by si museli pamatovat další přihlašovací údaje.  Úlevou určitě bude i elektronické podepisování smluv prakticky na otisk palce, vzdáleně, z pohodlí domova, bez papírů. Podstatné je, že klienti bank pro to nemusí vůbec nic udělat. Nemusí si nic stahovat, nikam chodit, ani se něco nového učit. Budou používat to, co znají, a čím se ověřují vůči své bance. Klientova banka se pak vedle trezoru na peníze stává i trezorem na klientovi data. Podobně jako například u plateb, bude zcela na klientovi, kam bude chtít, aby banka předala jeho identifikační údaje. Právě jednoduchost a bezpečnost by mohla posílit využívání online služeb běžnými občany.

Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že masově rozšířený nástroj, pomocí kterého by si lidé mohli ověřovat svou totožnost digitálně, výrazně podporuje čerpání online služeb. Jednotný standard bankovní identity, který umožní firmám využívat jednotné řešení podporované více bankami, připravuje společnost Bankovní identita, a.s. kterou založily banky Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka a připojily se k ní i UniCredit Bank, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank, Air Bank, Equa bank, Fio banka a mBank.

Jednotný standard bankovní identity využitelný k online ověřování zákazníků a k elektronickému podpisu by firmy měly mít k dispozici zhruba od poloviny letošního roku. Bankovní identita se tak pro klienty bank stává „elektronickou občankou“, která poslouží k ověření totožnosti v online prostředí. Díky ní už klienti např. nebudou muset posílat kvůli potvrzení totožnosti kopie svých dokladů. Navíc budou mít přehled, kdy a komu se ověřovali. Bankovní identita bude umět za klienta vyplnit i formuláře, lidé už nebudou muset dokola vyplňovat stále stejné údaje. Nemusí si vytvářet a pamatovat nová přihlašovací údaje a hesla – mohou používat jedny přihlašovací údaje pro více příležitostí.

Bezpečnost je jednou z klíčových výhod bankovní identity coby ověřovacího nástroje v porovnání s ostatními.  Řešení od poskytovatelů elektronického ověřování totožnosti, jako je třeba Facebook nebo Google, využívaly dodnes ve velké míře například e-shopy. Tyto ověřovací nástroje ale splňují některé zákonné požadavky, které např. vyplývají ze zákona o praní špinavých peněz. V tom spočívá výhoda bank, protože ty jsou regulovány a musí splňovat nejpřísnější požadavky na správu a ochranu dat.

Autor: Filip Haering, předseda představenstva, Bankovní identita, a.s.