Přechod do online podnikání: 7 chyb, kterým se vyhýbat hned od začátku

Březnová uzavření podniků a následná omezení způsobená pandemií covidu-19 možná i vás přiměla k tomu, abyste začali své zboží nebo služby prodávat online. Založili jste si e-shop, rozvážkovou službu nebo jste o své kamenné provozovně dávali lidem vědět víc než kdy dřív – chtěli jste totiž zůstat se zákazníky v kontaktu a nalákat je, aby k vám přišli, až to bude možné. Při přechodu z podnikání v kamenné provozovně do onlinu často vídáme několik chyb. Projděte si je a zkuste se jim vyhnout – bude se vám tak lépe dařit budovat komunitu lidí, kteří na vás nedají dopustit.

1. Nejste dost osobní: Dobrá rada, příjemný interiér, vřelý úsměv. To všechno jsou věci, díky kterým si lidé zamilovali návštěvu vaší provozovny. Co podobně přistupovat k fanouškům, kteří vás sledují na sociálních sítích? Sdílejte s nimi novinky, předávejte jim tipy nebo na mobil natočte video, kde představíte produkt, který vám právě dorazil a chystáte se ho prodávat. Pokud například provozujete salon krásy, můžete lidem ukázat nové barvy laků na nehty a říct jim, proč jste si je sami zamilovali a proč se podle vás skvěle hodí pro nadcházející období. Čím upřímnější a osobnější budete, tím větší je pravděpodobnost, že zákazníky oslovíte stejně, jako kdybyste s nimi komunikovali naživo.

Tip: Pokud se rozhodnete vytvořit video a umístit ho na svou stránku na Facebooku, točte ho na výšku. Lidé pro prohlížení sociálních sítí využívají hlavně mobilní zařízení a díky tomuto formátu tak máte větší šanci, že je zrovna váš příspěvek zaujme.

2. Vnímáte kamennou provozovnu a online jako dva oddělené světy Ať už provozujete kamenný obchod s e-shopem nebo kadeřnický salon s webem a sociálními sítěmi, zkuste o své prezentaci přemýšlet jako o celku, ve kterém se jednotlivé prvky doplňují. Není novinkou, že řada lidí na internetu hledá informace, na základě kterých se vydá nakoupit do obchodu nebo zvolí osobní vyzvednutí – chtějí totiž ušetřit za dopravu a případně si výrobek ještě prohlédnout. Dejte si tedy záležet na tom, abyste toho o sobě svým budoucím zákazníkům řekli co nejvíc – kde vás najdou, jakou máte otevírací dobu a jestli je hledaný produkt na dané prodejně zrovna skladem.

3. Snažíte se všechno zvládnout sami: Postarat se o zákazníky, účetnictví, správu sociálních sítí a nastavení výkonnostních kanálů nezvládne ani Superman – a pokud náhodou ano, kvalita jednotlivých úkonů nebude stoprocentní. Zaměřte se na to, abyste byli nejlepší ve svém oboru a zbytek přenechte profesionálům – grafikům, textařům a specialistům na sociální sítě. A jestli váš byznys zrovna není  v takové fázi, kdy byste si tuto investici mohli dovolit, poohlédněte se po spolehlivých lidech, kteří začínají a jsou schopni nabídnout nižší cenu. Hledat můžete třeba ve facebookových skupinách Copywriteři a další psavci, Práce pro grafiky, Práce v marketingu, Holky z marketingu nebo Práce ve filmu, televizi a postprodukci

4. Prezentujete se nekvalitními fotkami nebo vizuály z fotobanky: Fotky jsou na internetu tím samým, čím je výkladní skříň obchodu. A možná  v online prostoru znamenají ještě víc – lidé tu totiž mají několik obchodů s lákavými výkladními skříněmi hned vedle sebe a mohou si vybírat, kam vejdou. Nekvalitní (rozmazané nebo třeba nedostatečně velké) fotky jsou jedním z nejčastějších problémů, který při sestavování prezentace našich obchodních partnerů řešíme. Investice do fotografa přitom nemusí být veliká a profesionála i začátečníka opět najdete i na facebookových skupinách – jednou z nich je například skupina Fotografové a focení – nabídky/poptávky.

5. Nestaráte se o své profily na sociálních sítích: Zatímco založení stránky na Facebooku či Instagramu vám zabere 2 minuty, s vytvářením přínosného obsahu je to složitější. Hodně profilů menších podniků, které na sociálních sítích vidíme, bojuje s nepravidelností – po třech příspěvcích týdně často navazuje i dvouměsíční ticho po pěšině. Fungujete vůbec ještě? I to je otázka, na kterou se zákazník ptá.

6. Nevyužíváte potenciál rezervačních systémů: Umožněte zákazníkům, aby si rezervovali termín ve vašem salonu nebo stůl v restauraci online a rozhodně v jejich očích stoupnete. Vzájemně si ušetříte čas věnovaný telefonování nebo psaní e-mailů. Na trhu je několik krabicových řešení, které je možné implementovat do vašeho webu. Ve Slevomatu bezplatně poskytujeme partnerům vlastní rezervační systém Termino, skrz který probíhá nejen rezervace na konkrétní datum a čas, ale také uplatnění voucheru. Nejvíce je o možnost online rezervace zájem v kategoriích Cestování a Krása a zdraví (kadeřnictví, kosmetická ošetření, dentální hygiena a další).

7. Zapomínáte se vzdělávat: Lidé se v onlinu chovají jinak, než ve chvíli, kdy fyzicky přicházejí do vaší prodejny. Je těžší je zaujmout a kvalitu vašich služeb mohou posuzovat i podle vaší prezentace a stylu komunikace. Snažte se zůstat v obraze a vědět toho o svých zákaznících co nejvíce. I pokud si plánujete vytvářet obsah na sociální sítě sami, najměte si na začátek alespoň konzultanta. Sledujte aktivity české i zahraniční konkurence a snažte se pochopit, proč určité věci dělají a co jim to přináší. Z oblasti četby naši marketingoví specialisté doporučují na začátek například tituly Jak na sítě nebo Na volné noze. Vzdělávat se navíc můžete i online. Mrkněte třeba na platformu Seduo.cz, projděte kurzy od Facebooku nebo absolvujte Digitální garáž od Googlu

 

ZDROJ

SLEVOMAT