Proč je velký sklad zabiják byznysu a jak na faktury s dlouhou splatností?

Skladu jako takovému je málokdy věnována dostatečná pozornost, přitom jeho správné spravování může firmě ušetřit až desítky procent obratu. Se zásobováním skladu souvisí i splatnosti faktur vystavených za dodání zboží. Na jakých splatnostech byste měli trvat? A podle čeho se odvíjí doplňování skladu?

Někdy je lepší prodat zboží se ztrátou, než je držet delší dobu na skladě. Firmy, které jsou dominantní ve svém oboru, se stále více soustředí na zužování skladových zásob, protože si uvědomují, že velký sklad je ročně může stát až desítky procent navíc. Existují tři základní tipy, jak optimalizovat sklad tak, abyste v něm zbytečně nedrželi peníze, které můžete využít na provoz vaší firmy.

Prodejte zboží, které vám leží na skladě rok a déle. A to i za cenu minimální marže nebo lehké ztráty. Pokud rok leží na skladě zboží za 1 milion korun, tak vás uzamčený provozní kapitál, v případě, že počítáme s 20 %, stál 200 tisíc korun (20 %) + přičtené náklady na skladování. V takovém případě je výhodnější nést například ztrátu 10 % při prodeji, než zboží skladovat další rok.

Použijte ABC analýzu. Rozdělte si zboží do 3 kategorií podle toho, jak se podílí na vašem obratu. Kategorie A označuje lidově řečeno taháky, které prodáváte nejčastěji. Této skupině zboží věnujte maximální pozornost a udržujte dostatečně velké zásoby, jelikož jeho nedostatek by měl negativní vliv na vaše tržby. Zároveň je u této skupiny zboží minimální pravděpodobnost, že by vám leželo na skladě příliš dlouho.

Do kategorie B spadá méně významné zboží, které ale vytváří 15 - 40 %  obratu a nejde ho tedy úplně ze skladu vyřadit. Je ovšem důležité určit maximální množství tohoto zboží na skladě. Do kategorie C zařaďte zboží nevýznamné, je u něho nejvyšší pravděpodobnost dlouhého skladování. Zboží nebo výrobky v této kategorii by měly být pouze na objednávku.

Nakupujte častěji, ale po menších dodávkách. Pokud je to možné, upravte cyklus dodávek tak, aby dodávky byly menší a chodily častěji. Samozřejmě jestliže objednáváte kontejnery z Číny nebo kamiony z Anglie, může se zdát výhodnější objednat více zboží naráz. Pomocí jednoduchého výpočtu si můžete ověřit, zda to tak opravdu je.

 

Splatnost faktur jako věčný otazník

 

Délka splatnosti závazků vůči dodavatelům by měla přesně kopírovat to, jak dlouho průměrně trvá zboží prodat. Pokud tedy prodáváte například ledničky, které průměrně prodáte za 2 měsíce, měli byste u dodavatele požadovat splatnost 60 dní.

Pozitivním trendem posledních let je, že velké společnosti začínají využívat financování dodavatelského řetězce. V praxi to znamená, že v dodavatelském rozhraní je možné si zažádat o proplacení faktury se skontem ihned, které zajišťuje banka nebo jiná finanční instituce, přičemž cena se odvíjí od bonity odběratele, takže jde často o velmi výhodné financování.

Takové financování umožní to, že velké firmy mají optimalizovanou dobu splatnosti na základě obrátky zboží ale zároveň jsou schopné vyhovět i malým dodavatelů, kteří by běžně tak dlouhou splatnost nebyli schopni akceptovat. To můžeme pozorovat například na firmách jako Alza nebo Rohlík, které nabízí široké portfolio zboží i díky tomu, že svým dodavatelům umožňují nechat si proplatit faktury do 3 dnů přes Invoice Financing.

Prodlužování splatnosti faktur, neboli financování faktur s dlouhou splatností, využívá většina podniků v době sezónních výkyvů, v případě nových zakázek nebo během zmiňovaného prodloužení splatnosti ze strany odběratele. Pro tuto službu přichází nejvíce klientů z oboru e-commerce, FMCG nebo logistiky.

Při nastavování platebních podmínek je vždy lepší mít nastavené delší splatnosti, než nastavit splatnost krátkou a vědět, že budete platit pozdě. Kromě ztráty kredibility u svých obchodních partnerů můžete způsobit i to, že dodavatel kvůli nemožnosti realisticky naplánovat finanční toky zkrachuje. Nezapomeňte, vždy je lepší zaplatit včas za 60 dní, než za 60 dní a 30 dní po splatnosti. 

 

Autor textu:

Adam Šoukal

Platební instituce Roger